Vår webbplats fungerar bäst på datorer med muspekare. Om du upplever problem med att designa vissa produkter på en pekskärm så byt till en dator.

Allmänna villkor vid köp hos Trycktema

Köpvillkor

Följande villkor gäller vid beställning från www.trycktema.se/Signic AB (556829-2352):

Betalning

På trycktema.se visas priserna inklusive moms. Du väljer själv om du vill betala med kort, genom banköverföring (Bankgiro 702 6818): , Swish (Swishnr 123 635 80 22) eller via faktura.

Efter betalning via Swish får du betalningsbekräftelsen direkt i appen. Då kan du vara helt säker på att betalningen har nått oss. Du kan även se detta under historik i din Swish-app. Någon ytterligare bekräftelse på att betalningen har nått oss skickas inte ut automatiskt.

För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Fakturans betalningsvillkor är 30 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan för inkassohantering.

Invändningar mot fakturan ska göras senast 8 dagar från mottagandet.

För större ordrar kan förskottsbetalning, delbetalning eller löpande betalning tas ut efter överenskommelse.

Varorna levereras med äganderättsförbehåll tills det att full likvid är erlagd.

Leverans

Leveranstiden är olika för olika varor och kan variera mellan olika högsäsonger. Om du är osäker på om dina varor når fram i tid, kontakta oss för aktuell leveranstid.

Om du gör specialbeställningar på sådant som inte finns på vår hemsida, eller i större kvantiteter, kommer vi överens om en lämplig leveranstid. Vi skickar det mesta godset med DHL, Posten, Schenker eller egna utkörningar.

Retur av varor är aldrig möjlig även om leveranstiden blir fördröjd med några dagar så att varorna inte längre är aktuella för dig. Outlösta försändelser debiteras efter vår faktiska kostnad hos transportföretaget.

Det är upp till dig som kund att ange en giltig och korrekt leveransadress. Om exempelvis en siffra i postnumret är fel kan det medföra att godset skickas till fel ort och måste sedan gå i retur till oss innan det skickas ut på nytt. En onödig kostnad. Kontrollera så att alla uppgifter är korrekta en extra gång.

Observera att när vi lämnar över godset till fraktbolaget ansvarar vi inte för fraktbolagets tid att leverera varorna. I nästintill samtliga fall levereras godset på 1-2 dagar, men fall där godset blir sent i transporten eller tappats bort tillämpar vi fraktbolagets policy för reklamationer. Vi ersätter inte med nya varor eller drar tillbaka ordern fram tills dess att fraktbolaget avskrivit sökningsarbetet och registrerat en reklamation, DHL har rätt att leta efter borttappat gods i 30 dagar innan reklamation registreras. 30 dagar är dock mycket ovanligt och har aldrig hänt med några av paketen vi har skickat. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar som beror på fraktföretaget.

Vi har fyra olika varianter för frakt:

  • Brev:

Skickas i brev via Postnord. Portot står vi för men en risk för utebliven leverans ansvarar vi ej för. Dekaler som är större än ett C4 kuvert viks eller rullas ner för att få plats. Om varorna är för stora för brev eller väger över två kilo kan vi inte skicka leveransen som brev. Om brevet inte dyker upp reklameras detta till Postnord av dig som kund. Trycktema / SignIC AB ansvarar inte för leveransen via brev och skickar inte ut nya varor om brevet blir sent eller uteblir.

  • DHL Servicepoint:

Den här fraktmetoden är spårbar via kollinummer. Tänk på att ditt utlämningsställe ibland kan ligga på en närliggande ort i stället för den ort där du är bosatt. Har du önskemål om att ditt paket ska levereras till ett speciellt utlämningsställe går det bra att kontakta oss. Godset kommer att adresseras till beställande person av säkerhetsskäl. Om du är ett företag och själv inte har möjlighet att hämta ut varorna välj DHL företagspaket istället eller hör av dig till oss. En annan person kan även kvittera ut dina varor med din tillsammans med sin egen legitimation. Paketet finns hos ditt utlämningsställe i en vecka. Hämtas paketet ej ut så går det i retur till oss. Returfrakten ingår inte och debiteras innan godset på åter skickas ut. Pris för returfrakten är vår faktiska kostnad hos DHL och ligger på dels avgift för ej uthämtat gods + returfrakten som beräknas på storlek, kilo och platsen den skickas i från. Avgiften för det är från 200 kr. exkl moms (250 kr inkl moms), oavsett om ordervärdet understiger fraktkostnaderna. Utöver det tar vi eventuellt betalt för en ny utkörning. Även priset för en ny utkörning beräknas på vår faktiska kostnad.

  • DHL Företagspaket:

Endast för företag. Företagspaket körs ut någon gång under kontorstid. Det är viktigt att det finns någon på plats för att hämta ut paketet annars finns risken att det får hämtas ut på en terminal. Företagspaket är spårbart. Vi kan inte garantera att chauffören ringer innan leveransen. Vi kan dock notera det som önskemål. I vissa fall väljer vi istället att skicka varorna med Schenker eller genom egna utkörningar. Extra avgifter om ingen är på plats för att ta emot försändelsen debiteras med en avgift från 100 kr exkl moms.

  • Egen ordnad leverans

Om du har eget fraktavtal eller hämtar upp godset själv väljer du det här alternativet. Den här fraktmetoden är vanlig i samband med expressgods eller där varorna måste vara på en viss plats vid ett visst tillfälle. Vi ansvarar bara för tillverkningstiden och inte frakttiden. Om frakttiden måste garanteras görs detta upp mellan dig som kund och ett eget fraktbolag du har anlitat. Eventuella reklamationer täcker inte fraktkostnader som inte vi själva står för. Eventuella frakthandlingar, skickar du till oss. Hör med oss om aktuell tillverkningstid om varorna är brådskande. Leveransen bekostas och bokas av dig själv som kund. Det här alternativet är det vi rekommenderar om leveranstiden är av betydelse.

I webbshoppen kan du behöva uppdatera sidan för att fraktens pris ska ändras vid byte av fraktmetod. I annat fall så görs detta automatiskt när du trycker på ”Slutför köp”.

Garanti

Olika typer av skyltar, tryck och produkter lämpar sig för olika typer av miljöer och ändamål det är då dock upp till köparen att försäkra sig om produktens lämplighet i tänkt applikation. Kontakta oss om du är osäker. Övriga kostnader som kan tillkomma vid ett garantiärende betalar vi inte ut. Detta kan vara montering, demontering, egna leveranskostnader eller övriga saker som gått sönder p.g.a felaktig produkt. Vid eventuellt fel på eller vid tryck av inlämnade varor ersätts endast trycket.

Färgåtergivning

Beroende på tryckteknik så kan färger se annorlunda ut mot tryckfilen på datorn. Är du osäker på hur dina tryckfiler återges beställ alltid ett provtryck i förväg.

 Returrätt

Någon generell returrätt har Trycktema / SignIC AB inte då nästan allt specialtillverkas eller beställs in efter försäljning.
Genom att ta kontakt med oss i förväg kan du i vissa fall få rätt att skicka tillbaka varor inom en viss tid om du ångrar dig. Detta är något vi i så fall kommer överens om innan ordern är lagd och ska finnas skriftligt. Om varan skadas eller kommer bort på grund av vårdslös hantering förloras alltid returrätten.
Förfrågan om returer efter att beställningen är lagd besvaras alltid med ett nej.

Ta alltid kontakt med oss innan en eventuell retur av varor.

Enligt lag har privatpersoner rätt till 14 dagars ångerrätt vid distanshandel. Dock är det undantag från lagen om varor är specialtillverkade efter konsumentens önskemål eller som har en tydlig personlig prägel. Vi specialtillverkar i princip alla varor till privatpersoner, även olika typer av vinylfolie då det alltid kapas upp på beställning från stora rullar. Varor som inte är specialtillverkade eller har en personlig prägling kan vi välja att enbart sälja till företag.

Transportrisk

Trycktema / Signic AB står för transportrisken till dig.  Är paketet skadat vid uthämtning så ska du reklamera det i samband med att du kvitterar ut din vara. Om paketet ser skadat ut ska detta noteras vid kvittensen.. Skador som uppstår vid transporten på en eventuell retur till oss står du som köpare för. Leveranser där godset inte är sökbart ansvarar vi endast fram till att det lämnat oss. Eventuella spårningar eller reklamationer ska göras mellan kund och transportör. I vissa fall ha utlämningsställe eller chafförer inte velat notera skador utan hänvisat till att motagaren ska ta detta med avsändaren efteråt.

Force Majeure

Kunden kan inte rikta något skadestånd mot Trycktema / SignIC AB vid händelser som ligger utanför Trycktema / SignIC ABs kontroll. Det kan t.ex. gälla krig, restriktioner, myndighetsingripande, elavbrott, teleavbrott, förbud, oroligheter, olyckhändelser, uteblivna eller försenade leveranser eller annat som trycktema / Signic AB inte kunnat eller haft anledning att förutse.

Integritetspolicy

På Trycktema.se använder vi oss av cookies. Detta för att förbättra de tjänster vi erbjuder samt för att dessa tjänster ska fungera korrekt.

Läs mer om detta och vår Integritetspolicy (GDPR) på den här länken: http://www.trycktema.se/integritetspolicy-gdpr/

Ordrar via webbshoppen tas emot med automatik. Trycktema / SignIC AB förbehålls rätten att i efterhand neka en bild eller dylikt som inte går att trycka med våra metoder. T.ex bilder som är i allt för dålig upplösning, mycket små detaljer på trycket som inte fungerar för vår tryckteknik eller är överdrivet tidskrävande kan vi även neka i efterhand.

Förbehåll

Ordrar via webbshoppen tas emot med automatik. Trycktema / SignIC AB förbehålls rätten att i efterhand neka en bild eller dylikt som inte går att trycka med våra metoder. T.ex bilder som är i allt för dålig upplösning, mycket små detaljer på trycket som inte fungerar för vår tryckteknik eller är överdrivet tidskrävande kan vi även neka i efterhand.

Alla bedrägeriförsök och falska beställningar polisanmäls med rättslig följd.

Bifogade bilder trycks som dom är och någon redigering ingår ej. Texter du skriver klistras in och ansvaret för eventuella felskrivningar ligger på dig som kund.

Ansvaret för suddiga bilder och dålig upplösning ligger på dig som skickat in bilden. Rådfråga om du är osäker på hur resultatet kommer att bli.

Trycktema / SignIC AB ansvarar inte för om bifogade bilder har någon copyright. Det är upp till beställaren att kontrollera om bilder och logotyper får användas.

Bygglov krävs för de flesta skyltar utomhus. Det ligger på kundens ansvar vad som kräver bygglov samt tillstånd för detta. För detta och övriga ärenden är ni välkommna att ta kontakt innan om du är osäker.

Bilder ska ses som illustrerande. Vi kan inte garantera att de färger som visas på webbplatsen exakt återger de färger som produkten har i verkligheten. Hur färgen återges beror på inställningar i din dator. Be om färgprov först om du är osäker.

Trycktema / SignIC AB reserverar sig rätten för slutförsäljning.

Scroll to Top