Frågor, vanliga och ovanligare.
Här ger vi svar på allmänna frågor om hemsidan, produkterna och beställningar.
Om vi inte lyckas ge svar här på dina frågor så får du mer än gärna kontakta oss.
- Hur lång är leveranstiden?
Svar: Leveranstiden är olika för olika varor och variera i olika högsäsonger. För det mesta kan vi leverera inom några dagar från beställningsdagen men om du är osäker på om du hinner få dina varor i tid, så kontakta oss för aktuell leveranstid. Beräknade leveranstider finns även under fliken ”Leveranstider”. Om du gör specialbeställningar på sådant som inte finns på vår hemsida, eller i större kvantiteter, kan leveranstiden bli något längre. Dom snabbaste levererade ordrarna går helt genom webbshoppen och betalas via Swish. Ladda upp alla filformat du har av det som ska tryckas. På dom här sättet så kan vi oftast påbörja tillverkningen 1-2 dagar snabbare.
- Kan dekor ge skada på underlaget?
Svar: Dekoren som används till samtliga produkter är skapad för att kunna läggas på en billack utan att det ger skada när den demonteras efter ett par år.
Dekoren skyddar t.o.m lacken från stenskott, repor och blekning. Däremot kan den i vissa fall ge skada på tapeter och liknande material av papper mm.
- Kan jag avbryta min beställning?
Svar: Kontakta oss då så fort som möjligt. Det går väldigt fort från en beställning till att produktionen startar. Detta även om den totala produktionstiden ibland är dagar eller veckor. Materialet börjar ofta att bearbetas så snabbt vi får en order för att vi ska kunna leverera så snabbt som möjligt. Om vi inte har påbörjat din order går den självklart att avbryta. Det samma gäller för ändringar som tex storlek, byta av fil och liknande.
- Jag kan inte ladda upp en bild till min beställning. Varför?
Prova att byt webbläsare. Vår sida kan även fungera sämre i äldre operativsystem eller vid dålig internetuppkoppling.Det går även bra att maila in bilder och filer. Då struntar du bara i att ladda upp din fil och skickar den i ett svar på orderbekräftelsen. Om du har många filer kan det även vara smidigare att skicka in filerna via mail i stället.
Om det är så att du behöver se filen på skärmen, hjälper vi dig även med att sätta i hop ett korrektur.
- Hur gör jag för att returnera en vara?
Svar: Någon generell returrätt har vi inte då vi specialtillverkar dom flesta varor. Vi har även en del varor som beställs in från våra leverantörer specifikt efter beställning, de varorna går heller inte att returnera.
I vissa fall kan vi ge öppet köp för att du ska få hem och titta på varorna, då är detta en överenskommelse vi gör innan ordern är lagd.
- Jag har försökt att ringa men ingen svarar. Hur kontaktar jag er?
Svar: Vi jobbar främst med produktion av varor i vår webbshopp. Vi har ingen fast kontorspersonal och tar telefonsamtal i mån av tid. När vi sitter i möte, monterar eller passar maskiner har vi dessvärre ingen möjlighet att ta telefonen. För ett effektivt produktflöde, snabba leveranser och inte minst ett konkurrenskraftigt pris hänvisar vi i första hand till mailkontakt. Vill du blir uppringd så lägg ett mail om det så ringer vi upp så fort vi kan.
- Jag ställt frågor via chatten men inte fått något svar. Varför?
Svar: Vi är uppkopplade mot chatten runt 70 timmar i veckan. Vi försöker vara kontaktbara så mycket som det är möjligt.
Det kan dock bli problem när flera chattar är öppna samtidigt.
Om du inte får svar i chatten direkt ber vi dig därför att skriva en stund senare igen.
Det går även bra att fylla i din epostadress så tar vi kontakt med dig omgående.
- Skylt av aluminium? Skylt av plast? Vilken dekor? Hur fungerar Webbshoppen?
Svar: Vi vill gärna stå till tjänst för dig när du har frågor eller funderingar kring produkter, material och leveranser. Du är alltid välkommen att kontakta oss med dina frågor, på info@trycktema.se, via chatten eller på telefon, 042-400 20 21.
- I vilken ordning prioriterar ni jobben?
Svar: Vi försöker göra alla jobb så snabbt vi kan men ibland är det inte möjligt att göra allt på en gång.
Vi prioriterar därför tiden då ordern kom, om jobbet är färdigt för tryck, hur snabbt jobbet tar och om vi kan göra flera liknande jobb samtidigt. Ordrar betalda via Swish går även oftast snabbare. Ordrar lagda via webbshoppen går även snabbare då vi kan påbörja produktionen direkt utan att manuellt lägga in ordern.
- Jag har fått en betalningspåminnelse, syns jag i några register?
Svar: Nej, skulden kommer bara synas för oss och vår uppdragsgivare Svea Ekonomi. Det är inte förrän ett ärende har lämnats vidare till kronofogdemyndigheten som uppgifterna om skulden blir offentliga.
- Varför fick jag inte handla med faktura?
Svar: För fakturering har vi en avtalad tjänst med Svea Ekonomi. Varför du då inte fått godkänd kredit kan vi inte svara på. Vi har inte tillgång till uppgifterna och ber dig då kontakta Swea Ekonomi på 08-735 90 00. Ideella föreningar kan nekas kredit per automatik. Vi kan dock i vissa fall godkänna föreningen för fakturaköp. Vi tittar då på föreningens ekonomi, storlek och ålder. Ta kontakt med oss på Trycktema om din ideella förening inte går igenom vid betalning i webbshopen. Om det ligger en förfallen faktura hos Svea Ekonomi så kommer en kreditering heller inte vara möjlig från den är inbetald. Hoppas detta gav svar på dina frågor och om inte får du mer än gärna kontakta oss.
- Kan ni montera skyltar, dekor mm till mig?
Svar: Vi utför monteringar främst i Skåne och samarbetar med montagefirmor över hela Sverige.Kontakta oss om du vill ha hjälp med monteringen så hoppas vi kunna svara på dina frågor.
- Kommer färgerna att stämma överens med hur det ser ut på min skärm?
Svar: Färgerna på din datorskärm lyses upp baktill medan färgerna på det färdiga trycket lyses upp från utsidan.
Det är ljuset som till stor del reflekterar hur färgerna uppfattas.
Beroende på tryckteknik så kan även färger se annorlunda ut mot tryckfilen på datorn. Är du osäker på hur dina tryckfiler återges beställ alltid ett provtryck i förväg.
- Hur stort bör mitt foto eller bitmappsbild vara som ska tryckas?
Svar: Våra rekommendationer är en upplösning på 300 ppi (pixlar per tum) när bilden håller den storlek som ska tryckas, då går det inte att se pixlarna med blotta ögat.
T.ex en bild som är 2362 px (pixlar) hög och som ska tryckas i 20 cm höjd har en upplösning på c:a 300 ppi (2362/20 x 2,54 = 300).
Bildens maximala upplösning bestäms när den ritas eller fotograferas och kan inte bli högre utan att göras om.
Att spara om bilder med fler antal pixlar gör inte bilden skarpare, det enda som händer är att pixlarna klyvs och att filen tar större plats.
Om man tar en bild med en 8 megamixel kamera så blir utskrifterna normalt sett mer än tillräckliga för de flesta ändamål.
Hoppas detta gav svar på dina frågor och om inte får du mer än gärna kontakta oss.
- Måste jag själv stå för formgivningen?
Våra kunder kommer oftast med färdiga original som de vill få tryckta. Men om det skulle behövas så kan vi givetvis hjälpa till med designarbetet. För designarbete debiteras 200 kr exkl moms per påbörjad kvart.
- Kan jag bli återförsäljare av era varor?
Svar: Vi samarbetar med en del butiker idag och fortsätter gärna bredda vårt kontaktnät.
Kontakta oss och berätta vad ditt företag sysslar med och vad ni är i behov av så kan vi säkerligen hitta en gemensam lösning.
- Vad händer om jag beställer en produkt med egen bild och det visar sig att det inte går att trycka det?
Svar: Om din bild inte går att trycka meddelas du via e-post eller telefon. Vi avbryter då köpet eller kommer med förslag på en annan lösning. Om du har betalat med kort eller internetbank så skickar självklart pengarna tillbaka. Om du är osäker på om din bild går att trycka går det även bra att maila din bild till för kontroll så kan vi kanske enklare svara på dina frågor.
- Finns det möjlighet att få andra text/motiv/bakgrundsfärger eller storlekar på produkterna?
Svar: Det finns ofta väldigt många fler färger och nyanser att få fram. Har du en speciell färgnyans som du önskar så kontakta oss gärna och ställ dina frågor.
- Hur många tvättar klarar trycket på textiler?
Svar: Livslängden på trycket kan variera på hur man tvättar det. Vi rekommenderar att tvätta med avigsidan ut och in max 60˚. Blötlägg inte. Våra tester visar att trycket under normala förhållanden klarar 50-100 tvättar utan att något större slitage visas.
- Kan man skicka en dekal som är 50 cm i ett brev?
Svar: Om dekalen går att vika ner i ett kuvert utan att skadas så kan vi skicka det i ett brev. Vi viker då mellan bokstäver eller liknande. Om det går att vika ner den beror då på hur dekalen ska se ut. Vi kan därför inte svara på den här frågan utan att veta hur dekalen ska se ut.
- Finns det risk att ni vidarebefordrar mina uppgifter?
Svar: Alla kunduppgifter sparas hos oss och skyddas där genom PUL (personuppgiftslagen). Det kan hända att vi använder fotografier på era produkter som referensbilder. På er begäran publiceras inte bilder eller text om ni ej önskar det.
- Går det att handla från andra länder?
Svar: Det går bra att handla av oss från alla länder världen över. Köparen betalar dock i förskott och står själv för frakten. Kontakta oss för mer information.
- Hur kan ni hålla så bra priser?
Svar: Trycktema ägs av Signic AB som är ett familjeföretag och vi sätter priset först och sedan sänker vi våra utgifter för att matcha. Men egen tillverkning och varu-import vill vi lova att vi håller bästa möjliga priser. Vi har inga lån på några maskiner eller varulager och låga lokalkostnader möjliggör att vi kan hålla nere utgifterna till det yttersta.
- Varför tar ni bara emot besök efter överenskommelse?
Svar: Trycktema är bara aktiva via nätet och vårt kontor har inga fasta tider då det är bemannat.
Vi har ingen fysisk butik utan bara kontor och verkstad. Vid inväntande av besök behöver vi hålla verksamheten stilla. För att kunna hålla våra låga priser har vi därför ingen möjlighet att ta emot oplanerade besök.
- Hur gör jag om jag vill beställa en likadan vara som jag beställt tidigare?
Svar: Vi sparar alla filer i vårt system för att enkelt kunna gå tillbaka och göra fler likadana. Vill du ha fler som tidigare så kontakta oss så tar vi fram din tidigare korrektur.
Ett tidigare ordernummer går även att meddela vid kompletteringar till din beställning.
- Är det säkert att handla via nätet?
Svar: Helt säkert kan det aldrig vara att handla någonstans. Men man kan göra mycket för att förhindra bedrägerier på många olika sätt. Vi har valt kort, faktura och internetbank som betalsätt. Du väljer själv då hur du vill lägga din betalning.
All information krypteras med högsta säkerthetsnivå.
Kort och internet betalning sköts via PayPal som är ett av Världens ledande företag i branschen.
- Jag fick bubblor när jag monterade mina dekaler. Varför?
Svar: Luftbubblor under dekalerna är oftast luftfickor. Luftfickor uppkommer bl.a av att materialet fäster olika bra på olika delar av ytan. Detta kan vara p.g.a fetter, ojämnheter i lacken, ojämt skrapat, temperaturer osv.
Dessa bubblor kan stickas hål på eller i de flesta fall låta vara. Materialet vill klistra sig fast på hela ytan och luften kommer ändå sippra bort med tiden.
Små luft bubblor är ofta smuts, grus och dam som kommit under p.g.a bristfällig rengöring, blåst eller sugits dit.
- Hur lång tid tar det att få svar på min fråga via hemsidans formulär?
Svar: Vi arbetar aktivt på nätet och då är det av extra stort intresse att svara på era frågor så fort som möjligt. Svar på mail sker oftast senast inom ett dygn i veckorna. Ofta går det ännu fortare!
- Vad är vektorgrafik?
Svar:
Svar: Grafik som framställs på en dator består huvudsakligen av två typer: Vektorbilder och Bitmappsbilder.
Skillnaden mellan de två olika typerna är den grafiska uppbyggnaden.
En bitmappbild är uppbyggd av ett stort antal pixlar (bildpunkter) i ett rektangulärt rutnät. Varje pixel innehåller en färg. Ju större bilden är, desto fler pixlar innehåller den.
Bitmappsbilder är upplösningsberoende, vilket innebär att de bara kan innehålla ett visst antal pixlar.
De kan därför förlora skärpa och ge ett taggigt intryck på skärmen om de förstoras eller om de skrivs ut med lägre upplösning än vad de skapades för.
Om en bitmappsbild förstoras, så läggs inte fler pixlar till för att täcka den förstorade ytan – varje pixel blir istället större. Det gör att bilden blir ”grynig” och ser sämre ut.
Vektorbilder däremot är uppbygga av linjer och kurvor och gör att det blir ”antingen eller” med färg på ena eller andra sidan linjen oavsett hur mycket man än zoomar in.
Vektorgrafik är ett krav för att kunna skära ut eller brodera en bild där gränserna i bilden måste vara knivskarpa.
För en utskrift så räcker det med en bitmappsbild, men den bör vara i samma storlek som den ska tryckas för att bli skarp på nära håll.
För att skapa en vektorbild krävs speciella program som Adobe illustrator, Corell Draw eller opensource programet Inkscape.
För att omvandla en bild från bitmapp till vektorgrafik krävs att bitmappsbilden har tillräckligt hög upplösning. Man ska kunna se konturerna så skarpt att bildens detaljer går att rita av för hand.
Nackdelen med vektorgrafik är att det inte fungerar för fotografier, eftersom den innehåller för skarpa färgövergångar.
- Hur sparar jag texten som banor / slingor / textkonturer och varför?
Svar: För att en text ska behålla sitt tänkta typsnitt även på andra datorer än den egna behöver texten ”Låsas”. Låsningen sker genom att man gör om texten till en typ av bild så att typsnittet inte kan ändras. Olika datorer har olika typsnitt inlagda som standard. Om en text sparas i ett typsnitt på en dator och sedan skickas till en dator som inte har detta typsnittet så ändrar datorn automatiskt typsnittet till ett som finns installerat på datorn. Det finns olika sätt för att detta inte ska kunna inträffa. Spara hela tryckfilen som en bild i minst 300ppi, skicka typsnittet till oss eller det vanligaste spara texten som banor/ slingor / textkonturer.
Spara text som banor i Adobe Illustrator:
Klicka på texten med den svarta pilen. Gå upp till den övre menyn och tryck ”Text” ”Skapa textkonturer”. När alla texter är ändrade till textkonturer spara filen igen som ai, eps, svg eller pdf.
Spara text som banor i Inkscape:
Klicka på texten med den ensamma pilen. Gå upp till den övre menyn och tryck ”Slinga” ”Objekt till slinga”. När alla texterna är ändrade till slingor spara filen igen som svg eller pdf.
Spara text som banor i Corel Draw:
Klicka på texten med den vita pilen. Gå upp till den övre menyn och tryck ”Arrange” ”Convert To Curves”. När alla texter är ändrade till Kurvor spara filen igen som SVG, PDF, AI eller CDR.
- Hur stor skylt bör jag ha?
Svar: Detta är en av de vanligaste frågor vi får. Den är dock inte alltid helt enkel att svara på. Här kommer i alla fall lite tips och riktlinjer. En fasadskylt är ofta lite enklare att sätta storlek för. Då är det en del faktorer som sätter gränsen så som:
- Utrymme så att skylten får plats.
- Hur stor skylt man får ha.
- Hur budgeten ser ut.
I de flesta fall så är skylten en mycket stor reklampelare i sig. Den visar tydligt att här finns vi och bjuder in folk till att besöka en. Även om skylten kostar mycket att köpa in från början så kan det då vara mycket snabbt in tjänade pengar.
I vissa fall så har skyltens storlek inte något reklamvärde i sig utan visar mer till planerade besökare att ”här finns vi”. Tex för kontor, hemmet, eller mindre mottagningar. Skylten behöver kanske bara se trevlig ut och ge en bekräftelse för folk att dom är på rätt ställe.
När det är skyltar som ska ses från bilar så bör skylten vara lite större så att man enkelt hinner se budskapet utan att låsa blicken för mycket. Detta gäller extra mycket om skylten har mycket text eller otydliga bilder som har stort betydande. Även fordonens hastighet har stor betydelse för hur stor och tydlig skylten bör vara.
Undvik onödig text. Mycket text gör skylten ”tråkig” och risken är att folk inte fäster ögat vid den alls. Detta är givetvis omöjligt på en del skyltar som tex informationstavlor.
Undvik uppgifter som folk inte behöver när dom ser skylten. Detta kan vara tex telefonnr och adress. Det är väldigt få folk som skriver av de uppgifterna när dom tittar på skylten. Dom flesta går in i butiken eller kollar uppgifterna på nätet. Behövs uppgifterna ändå så undvik ofta övertydligheten som tex ”telefonnr: 0704-000000” skriv istället bara ”0704-000000” folk förstår ändå att det är ett telefonnr. Texthöjden blir mindre med fler bokstäver. Detta är dock ingen regel. Ibland kan det vara snyggare om texten är bred men inte så hög, exempelvis på breda skyltar med låg höjd.
Om vi ska summera svaret till något kortare så är det: Så stor som möjligt och så lite på skylten som möjligt!
- När jag fick min skylt så såg upptäckte jag att det var luftbubblor under trycket. Varför?
Svar: Beroende på hur färsk folien som används vid trycket är, bildas mer eller mindre luftbubblor. Detta är helt normalt förekommande. Luftbubblorna vill inte vara där ut kryper ut med tiden. Beroende på hur mycket sol och värme skyltarna utsätts för tar detta olika lång tid. I bland tar det bara en vecka och i bland flera månader. När du har fått upp skyltarna så syns det säkert inte ändå. Ser alltid mer ut när man har den i handen och kan vinkla den med ljuset.
- Jag har tappat bort mitt kvitto. Kan jag få en kopia?
Svar: Självklart. En kopia på ditt kvitto kan du ladda ner här.
Om du inte känner till vilket ordernummer du haft så dra i väg ett mail till oss så tar vi fram det. Uppge i mailet så mycket uppgifter du vet om beställningen så hittar vi det snabbare. T.ex orderdatum, beställare, beställda produkter, betalningsmetod mm.
- Hur långt ut i kanterna kan man lägga sitt tryck?
Svar: Den här frågan beror lite på vilken produkt det avser. Men i de flesta fallen bör viktig info/viktiga delar av bilden inte ligga ända ut i kanten. För bästa resultat ska bilden ha ett utfall som exemplet visar och även ha ett mellanrum från kanten och inåt.
(Klicka på bilden för att se den större)
Hoppas detta gav svar på dina frågor och om inte så får du mer än gärna kontakta oss.
- Är det inte lag på öppet köp vid distanshandel?
Svar: Det finns en lag om ångerrätt för privatpersoner som handlar på distans. Mer om hela lagen finner du här på Sveriges riksdags hemsida.
Det finns dock ett undantag i lagen som våra varor faller in under:
Undantag från ångerrätten. Lag (2014:14).
11 § Ångerrätt gäller inte för avtal som:
- Avser en tjänst som har fullgjorts, om konsumenten
uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras
och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när
tjänsten har fullgjorts. - Avser en vara som har tillverkats enligt konsumentens
anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig
prägel. - Avser digitalt innehåll som levereras på något annat sätt
än på ett fysiskt medium, om konsumenten uttryckligen har
samtyckt till leverans på detta sätt och gått med på att det
inte finns någon ångerrätt. - Avser kulturevenemang, idrottsevenemang eller någon annan
liknande fritidsaktivitet, servering, catering eller någon
annan liknande tjänst, inkvartering, varutransport eller
biluthyrning, om näringsidkaren ska tillhandahålla tjänsten
på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod. - Avser en brådskande reparations- eller underhållsåtgärd
vid ett besök i konsumentens bostad, om besöket äger rum på
konsumentens initiativ och uttryckliga begäran och
reparations- eller underhållsåtgärden omfattas av
konsumentens begäran eller har ett direkt samband med denna.
- Jag fick inget kvitto på mitt köp, bara en orderbekräftelse. Är det inte lag på att kvitto ska lämnas ut?
Svar: När du gör ditt köp hos oss på Trycktema så får du automatiskt en orderbekräftelse. Orderbekräftelsen gäller även som ett kvitto tillsammans med exempelvis en kopia på korthistorik, ett utdrag från ditt konto eller ett utdrag från din internetbank. När varorna lämnar oss så får du även en länk där du kan begära ut ett kvitto. Mer om kvitto och orderbekräftelser vid distanshandel finner du här: https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/kvitto/
- Vad ingår i priserna?
Svar: Priserna avser färdig produkt. Det ingår tex inte redigering av bilder. Uppritande av skisser, designförslag eller ritningar. Övrigt arbete utför vi till priset av 150 kr exkl moms per påbörjad kvart. Du blir givetvis alltid informerad innan om extra kostnader tillkommer.
Vi hoppas detta gav svar på dina frågor och om inte får du mer än gärna kontakta oss.
- Kan jag få 14 dagars kredit på min faktura istället för 30 dagar?
Svar: Som standard har vi en kredittid på 14 dagar då fakturan ska vara betald på från det att varorna är klara och levererade eller skickade från oss. Vi kan i vissa fall skjuta fram fakturan till 30 dagar från 14 dagar. Om du är i behov av 30 dagar i stället för 14 så ta kontakt med oss så ser vi om vi kan ordna det. En bedömning av kreditvärdigheten hor vår samarbetspartner Svea Ekonomi kommer att göras och beslutas efter den.
- Hur rensar man utskurna dekaler efter att dekalen är monterad?
Svar: På väldigt små dekaler så är det intill omöjligt att pilla bort överflödig vinyl vid dekaltillverkningen. Dekalens bakpapper håller då inte emot dekalens klistersidas små delar tillräckligt hårt för att delarna inte ska flytta sig.
Dekalerna kan då skickas orensade från överflödig vinyl.
Dekalens överflödiga vinyl tas då bort efter monteringen.
Endast en liten del av dekalerna vi säljer berörs av detta.
Se videoklippet här för mer information.
- Var ska jag vända mig om jag inte hittar svaret på min fråga?
Svar: Vi försöker lägga upp vanliga frågor löpande. Hittar du inte svaret på din fråga här så tveka inte att ta kontakt via chatten, mail, post eller telefon.